Personvernerklæring

Som regnskapsfører behandler vi personopplysninger for både våre kunder og våre ansatte.  Her beskrives hvordan vi samler inn og behandler opplysninger på vår hjemmeside, samt en generell beskrivelse av behandling av personopplysninger av våre kunder.

Informasjonskapsler

Når du er inne på nettstedet vårt samler vi inn litt informasjon om deg. Dette er ikke for å identifisere deg som enkeltperson, men for å lære mer om vårt eget nettsted.

Hvilken informasjon

Vi samler inn informasjon som:

  • Hvilken nettleser du bruker, og hvilket språk den står innstilt på.
  • Om du bruker pc, nettbrett eller mobiltelefon.
  • Hvor lenge du blir på de ulike sidene på nettstedet vår.
  • Deler av IP-adressen din. (Vi har aktivert noe som heter anonym IP)

Hvorfor 
Grunnen til at vi samler denne informasjonen er for at vi skal få en generell statistikk på hvordan nettstedet brukes. Vi kan da se hvor mange som har besøkt nettstedet vårt, hvilket land våre besøkende kommer fra og hvilke av våre nettsider de oppholder seg lengst på. Dette er svært greit for oss å vite for å kunne forbedre oss.

Hvordan 
Vi bruker noe som heter Google Analytics for å samle inn informasjonen. Det er derfor Google som behandler informasjonen for oss, og lager rapporter og trender om nettstedet vårt. Dette gjør Google til vår databehandler, men det er vi som behandlingsansvarlig som har ansvaret for informasjonen.

Sikkerhet 
Sammen med Google tar vi sikkerheten på alvor. Vi bruker ikke informasjonen til noe annet enn beskrevet i denne erklæringen. Vi deler heller ikke informasjonen med noen andre.

Kontaktskjema

Når du skal kontakte oss via kontaktskjemaet samler vi inn noen opplysninger om deg for å best mulig kunne hjelpe deg.

Hvilken informasjon

Vi samler inn følgende opplysninger:

  • Navn
  • E-post adresse
  • Hvilke firma du arbeider i

Hvorfor 
Grunnen til at vi ber om denne informasjonen er for å kunne behandle eller svare på henvendelsen din på best mulig måte.

Hvordan 
Du skriver selv inn opplysningene i skjemaet på kontakt-siden vår, og du samtykker med dette at vi kan lagre opplysningene i vårt mailsystem til henvendelsen blir ansett som besvart eller ferdig behandlet.

Sikkerhet 
Vi vil ikke bruke opplysningene dine til noe annet enn å besvare / behandle henvendelsen din. Vi vil ikke utgi opplysningene dine til en tredjepart, og heller ikke bruke opplysningene til markedsføring og reklame.

Kunder

Som en bedrift som driver med regnskap, behandler vi personopplysninger på vegne av våre kunder. Dette gjør oss til kundens databehandler, mens kunden selv har hovedansvaret for behandlingen, og er behandlingsansvarlig.

Hvilke opplysninger

Vi behandler følgende opplysninger om våre kunder:

  • Navn
  • Adresse
  • E-post adresse
  • Telefonnummer
  • Kontonummer
  • Personnummer

Hvorfor 
Formålet med til behandlingen er for å gjennomføre kontraktsforpliktelser med kunden. Som regel regnskap og lønn.

Hvordan 
Vi lagrer opplysningene i våre systemer, og bruker opplysningene til formålet med behandlingen.

Sikkerhet
Det finnes alltid en databehandleravtale mellom oss og kunden som beskriver vår rolle og ansvar som databehandler.

E-signering

Vi i Me-To Regnskapskontor benytter oss av E-signering-tjenesten Adobe Sign. Detter er en tjeneste som tillater våre kunder, samarbeidspartnere, ansatte, leverandører og andre, å signere digitalt på dokumenter som kontrakter, regnskap, samtykker osv. For at dette skal være en sikker måte å signere på, vil Adobe samle inn informasjon og opplysninger om den som signerer. Blant disse opplysningene finnes personopplysninger. Vi blir derfor behandlingsansvarlig i dette tilfelle, og Adobe blir vår databehandler.

Hvilke opplysninger

  • Navn
  • Telefonnummer
  • Firma
  • E-postadresse
  • Dato
  • Klokkeslett
  • Informasjon om nettleseren som brukes
  • Informasjon om enheten som brukes
  • Lokasjon på signataren (Fra nettleser eller app) - Stedstjenester kan slåes av
  • IP-adresse til enheten som brukes til å signere med

Hvorfor 
Årsaken til innsamlingen er for å registrere informasjon om signeringsprosessen, slik at det blir en gyldig signatur. All Informasjonen registreres er en del av "revisjonssporet" som er tilknyttet det elektronisk signerte dokumentet. Alle parter får derfor en oversikt over hendelsesforløpet.

Hvordan 
Opplysningene blir hentet inn av Adobe Sign, når dokumentet signeres. Noen opplysninger kan signataren være pålagt å fylle ut for å fullføre signeringen. Etter signeringen er fullført, vil alle involverte parter (avsender, signatarer) få en mail med det signerte dokumentet, samt oversikt over opplysninger som: IP-adresse, e-postadresse, telefonnummer, navn, dato, klokkeslett og firma. (hendelsesforløpet)

Sikkerhet
Det er vi som avsenderen kontrollerer hvor lenge dokumenter lagres av Adobe. Vi lagrer også dokumentet på mail. Dokumentet blir lagret til dokumentet ikke lengre er nødvendig å ta vare på.

Her kan lese mer om Adobe Sign: https://www.adobe.com/no/privacy/policies-business/esign.html
Her kan du lese mer om personvern i Adobe: https://www.adobe.com/no/privacy.html